21 فوریه 2024- پزشکانی که دیابت را درمان می کنند باید فراتر از اعداد بالینی فکر کنند، برای مثال نباید صرفاً بر روی اهداف قند خون بیمار تمرکز کنند. بر اساس بیانیه ی موضع جدیدی که در مجله غدد درون ریز و متابولیسم بالینی منتشر شده است، در نظر گرفتن تجربه ی بیمار می تواند کیفیت مراقبت را بهبود بخشد و دستیابی به اهداف درمانی را تسهیل کند.

این بیانیه موضع، منعکس کننده توافق دو میزگرد مجازی است که انجمن غدد درون ریز آمریکا در سال 2022 برگزار کرد. شرکت کنندگان شامل نمایندگانی از کالج قلب و عروق آمریکا، کالج پزشکان آمریکا، انجمن دیابت آمریکا، انجمن متخصصان مراقبت و آموزش دیابت، انجمن فناوری دیابت، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده، سازمان تحقیقات دیابت dQ&A، و سازمان‌های حامی بیمارDiabetes Sisters، Close Concerns، و Taking Control of Your Diabetes، بودند.

بیش از 500 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند، این بیماری زمانی رخ می دهد که یا لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی کند یا بدن قادر به پاسخگویی مناسب به انسولین نیست و در نتیجه سطح گلوکز خون (قند خون) بالا می رود.

مدیریت این بیماری مزمن، مستلزم ایجاد تغییراتی در سبک زندگی برای تمام عمر است که می تواند برای افراد مبتلا به دیابت و مراقبان آنها کاری دشوار باشد. وظایف روزانه مانند نظارت بر قند خون، مدیریت رژیم غذایی و ورزش، برنامه ریزی مراقبت های پیشگیرانه روتین و مدیریت دارو باید توسط خود افراد مبتلا به دیابت نظارت شود.

ارتباط دو طرفه ی مؤثر بین افراد مبتلا به دیابت و پزشکان به ایجاد درک مشترک از برنامه و اهداف درمانی کمک می کند. پزشکانی که برای توضیح گزینه های درمانی و بحث در مورد موانع احتمالی وقت می گذارند، می توانند رضایت بیمار و نتایج بالینی را بهبود بخشند. علاوه بر این، پزشکان باید سطح سواد سلامت و پیشینه فرهنگی هر بیمار را هنگام بحث در مورد گزینه های درمانی در نظر بگیرند.

دکتر ریتا آر. کالیانی، استاد پزشکی در بخش غدد درون ریز، دیابت، و متابولیسم در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز، و نماینده انجمن غدد درون ریز که ریاست گروه تدوین این بیانیه را در طول میزگردهای اجماعی بر عهده داشت، گفت: « منابع آموزشی بسیاری برای کمک به پزشکان وجود دارد تا به آنها کمک کنند که در مورد درمان دیابت به روشی خنثی و بدون قضاوت با بیماران صحبت کنند و با استفاده از این استراتژی ها طبابت کنند. با این حال، در چشم‌انداز دائماً در حال تغییر دیابت و مدیریت آن، هم پزشکان و هم افراد مبتلا به دیابت به ابزارهای جدید و در حال تکامل برای کمک به رفع چالش‌های رایجی که با آن مواجه هستند، نیاز خواهند داشت».

افراد مبتلا به دیابت با خطر بالای ابتلا به افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات روانی روبرو هستند. این امر درک تأثیر روانی اجتماعی دیابت را مهم می کند. پرداختن به عوامل استرس زا در محیط مراقبت های بهداشتی و اطمینان از ارجاع به موقع به بخش سلامت روان، در صورت لزوم، می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند احساس راحتی بیشتری داشته باشند و به آنها کمک کند تا به طور کامل در قرار ملاقات ها و مراقبت های خود شرکت کنند.

هر بخش در این بیانیه ی موضع با یک سناریوی بالینی مشترک شروع می شود که شکاف های کلیدی در مراقبت از دیابت را نشان می دهد. گرافیک ها و ابزارهایی که می توانند توسط پزشکان برای ارائه مراقبت بیمار محور در عمل استفاده شوند، نیز در این بیانیه گنجانده شده است.

این بیانیه، چارچوبی برای استفاده از تجربیات افراد مبتلا به دیابت برای بهینه سازی نتایج سلامت در چندین زمینه مهم ارائه می دهد، از جمله:

 استفاده از زبان شخص محور در محیط مراقبت های بهداشتی

 اطمینان از اینکه ارجاع به برنامه های خدماتی خود مدیریتی و پشتیبانی دیابت برای همه افراد دیابتی به موقع و قابل دسترسی است.

 پیمایش مؤثر گزینه های درمانی موجود با هم و توضیح رژیم های پیچیده برای افراد مبتلا به دیابت برای تشویق آنها به مصرف دارو طبق تجویز.

 در نظر گرفتن راه هایی برای تنظیم به موقع برنامه درمانی افراد در صورتی که به اهداف درمانی خود نرسیده اند تا از اینرسی درمانی جلوگیری شود.

 بحث در مورد استراتژی‌هایی برای ارزیابی هیپوگلایسمی - اپیزودهای قند خون پایین که می‌توانند خطرناک باشند - و همچنین پیشگیری و درمان هیپوگلایسمی.

 بهبود پیامدهای قلبی عروقی و کلیوی با استفاده از گزینه های درمانی جدیدتر.

 استفاده از فناوری های سلامت از راه دور در محیط بالینی مناسب.

 استفاده و گنجاندن فناوری های دیابت مانند پمپ های انسولین و سیستم های پایش مداوم گلوکز در برنامه مدیریت دیابت، در صورت لزوم.

پزشکان می توانند برای مطالعه ی متن کامل این بیانیه به آدرس زیر مراجعه کنند:

https://academic.oup.com/jcem/advance-article/doi/10.1210/clinem/dgad745/7608757?login=false

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-02-focus-patient-diabetes.html